این هفته از 12 تا 17 مهر ۱۴۰۴، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاقهای گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیدهای از مهمترین اخبار هفتهای که گذشت آمده است. این اخبار را میتوانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.
🔹 دیجیپی: با همکاری دیجیپی و پلتفرم دیوار، کاربران میتوانند هزینه استفاده از سرویسهای دیوار را به صورت قسطی با اعتبار دیجیپی پرداخت کنند. خرید اعتباری خدمات، به آگهیدهندگان دیوار این امکان را میدهد که هزینه سرویسهایی مانند نردبان، پله و موارد دیگر را که به بهتر دیده شده آگهی کمک میکند، در یک یا چهار قسط پرداخت کنند.
🔹 خانومی: پلتفرم «خانومی» از یک سالگی واحد تخصصی کنترل کیفیت خود خبر داد. این واحد با یک فرآیند سهمرحلهای، اصالت و سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی را پیش از ارسال برای مشتری تضمین میکند. بنابر اعلام خانومی، در یک سال گذشته، اصالت بیش از ۴۷ هزار قلم کالا و ۴۰۰ تامین کننده از طریق این واحد تایید شده است.
🔹 اسنپمارکت: اسنپمارکت در یک بازطراحی گسترده، اپلیکیشن خود را با هدف بهبود تجربه کاربری بهروز کرد. به گفته مدیر طراحی محصول اسنپمارکت، این تغییرات که شامل حذف مراحل اضافه و سادهسازی فرآیند خرید است، منجر به کاهش ۲۰ درصدی زمان خرید کاربران و افزایش ۵ درصدی نرخ تبدیل شده و تجربهای سریعتر و کارآمدتر را برای خرید آنلاین سوپرمارکتی فراهم میکند.
🔹 فلایتودی: شرکت فلایتودی با همکاری بانک ملت، از اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ارایه تسهیلات سفر خبر داد. این طرح با هدف تسهیل خرید اقساطی بلیط و خدمات گردشگری در شرایط اقتصادی فعلی و کمک به رونق دوباره صنعت گردشگری کشور راهاندازی شده است.
🔹 آچاره: پلتفرم «آچاره» اعلام کرد بهمنظور تضمین امنیت کاربران، از هر سه متقاضی تنها یک نفر را استخدام میکند. این فرآیند سختگیرانه شامل احراز هویت ۱۰ مرحلهای، استعلام سوپیشینه، آزمونهای تخصصی، مصاحبه و تست رفتارشناسی است. متخصصان تایید شده پس از گذراندن دوره آموزشی سهساعته و امضای قرارداد، فعالیت خود را در این پلتفرم آغاز میکنند.
🔹 نماوا: برخی رسانهها این هفته نوشتند «بابک زنجانی» قصد سرمایهگذاری در پلتفرم «نماوا» و بازگشت به شبکه نمایش خانگی را دارد. این اقدام پس از شایعاتی مبنی بر تاسیس یک پلتفرم جدید ویاودی از سوی زنجانی صورت گرفت. پس از اعلام این خبر «محمدحسن شانهساز»، نایبرییس هیات مدیره نماوا بیان کرد: «من از چنین تصمیمی هیچ اطلاعی ندارم. این خبر کاملا نادرست است و نماوا قصد فروش یا واگذاری به بابک زنجانی را ندارد.»
🔹 ویپاد: «ویپاد»، نئوبانک پاسارگاد، در جدیدترین گزارش خود از ارایه متوسط ۶۰ هزار تسهیلات روزانه بدون ضامن تا پایان شهریور ۱۴۰۴ خبر داد. این خدمات که در بیش از ۲۵ هزار نقطه شهری و روستایی ارایه میشود، در کنار ۴۰ خدمت مالی متنوع و امتیاز رضایت بالای کاربران، ویپاد را به ابزاری کلیدی برای توانمندسازی مالی تبدیل کرده است.
🔹 یکتانت: گزارش جدید یکتانت نشان میدهد جنگ دوازده روزه باعث افت ۷۹ درصدی بودجههای تبلیغات دیجیتال و کاهش بازدید وبسایتها شد. همزمان، ترافیک اپلیکیشنها و بازیها رشد کرد و هزینه تبلیغات کاهش یافت. این گزارش میگوید صنایعی چون بانکها مقاوم بودند، در حالی که خردهفروشیها آسیب دیدند. براساس این گزارش بازار پس از بحران، روند بازیابی را آغاز کرده است.
🔹 اسنپ: علی قاضی، معاون عملیات اسنپ در واکنش به انتقادها از امنیت سفر در اسنپ، تاکید کرد که کاربران باید برای موارد فوری از گزینه «امنیت سفر» این پلتفرم به جای تماس با پشتیبانی استفاده کنند. به گفته او اتصال مستقیم مسافران به پلیس برای گزارش مشکلات امنیتی، راهکار موثری نیست و حتی میتواند مشکلآفرین باشد، زیرا در سال گذشته حدود ۸۵ درصد تماسهای ثبت شده در سرویس «امنیت سفر» اسنپ نامرتبط یا اشتباه بودهاند.
🔹 مکرر: هلدینگ صنعتی «مکرر»، فعال در حوزه شیمی و پلیمر، با تاسیس یک صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی وارد عرصه فناوری شد. این صندوق با نام «مکرر ونچرز» و سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومانی، قصد دارد با حمایت مالی و زیرساختی از استارتاپهای دانشبنیان، آنها را طی ۳ تا ۴ سال آینده وارد بازار بورس کند.
🔹 دارو: دستورالعمل جامع خدمات دارورسانی آنلاین با امضای وزرای ارتباطات و بهداشت وارد مرحله اجرایی شد. این سند چارچوب فنی و نظارتی فعالیت پلتفرمهای دیجیتال دارو را مشخص کرده و زیرساخت امن تبادل اطلاعات را فعال میکند. هدف اصلی این طرح، تضمین دسترسی برابر و سریع شهروندان به دارو و تحقق عدالت دارویی در سراسر کشور است.
🔹 بیمه آنلاین: در پی شکایت استارتاپهای بیمهای همچون «ازکی»، «بیمهبازار» و «بیمهداتکام»، کمیته تسهیل شورای عالی فضای مجازی، بیمه مرکزی را موظف کرد ظرف دو ماه تبعیض میان کارگزاران آنلاین و سنتی را رفع کند. این تصمیم که میتواند به لغو آییننامههای محدودکننده منجر شود، نقطه عطفی برای نوآوری، جذب سرمایه و توسعه بازار اینشورتک در ایران محسوب میشود.
🔹 تاکسیهای اینترنتی: مدیران عامل اسنپ و تپسی به لایحه جدید مجلس برای واگذاری صدور مجوز به شهرداریها به شدت اعتراض کردهاند. آنها این اقدام را به معنای قرار گرفتن زیر نظر رقیب مستقیم، از دست دادن هویت صنفی و تهدیدی جدی برای مدل قیمتگذاری پویای خود میدانند و معتقدند این تصمیم در نهایت به خلع سلاح شدن آنها منجر خواهد شد.
🔹 هوش مصنوعی: دولت «سازمان ملی هوش مصنوعی» را منحل و وظایف آن را به یک «ستاد ویژه» واگذار کرد. این تصمیم با هدف جلوگیری از بروکراسی و تسریع در توسعه هوش مصنوعی اتخاذ شده است. ستاد جدید زیر نظر معاون اول رییسجمهور فعالیت خواهد کرد تا عقبماندگیهای زیرساختی این حوزه حساس و کلیدی را جبران کند.
🔹 اینترنت کشور: فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، اعلام کرد وزارت ارتباطات مسوول آمادهسازی زیرساختها برای رفع فیلترینگ شده است. او با اشاره به اینکه فیلترشکنها حفرههای امنیتی ایجاد کردهاند، تاکید کرد که نبود سرمایهگذاری کافی به دلیل تحریمها نیز به زیرساختها آسیب زده و دولت در حال پیگیری این موضوع اساسی است.