خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۲۲ تا ۲۷ شهریور ۱۴۰۴)

این هفته از 22 تا 27 شهریور ۱۴۰۴، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.

ازکی: شرکت «ازکی» اعلام کرد با تمرکز استراتژیک بر آموزش، در کمپین «بازگشت به مدرسه» با «دیجی‌کالا» همکاری کرد و زمینه تحصیل ۵۰۰۰ کودک را فراهم ساخت. این ائتلاف موفق، قدرت همکاری برندها برای حل مسائل اجتماعی و ایجاد تغییری پایدار را نشان داد و بر رویکرد بلندمدت ازکی در حوزه مسئولیت اجتماعی تاکید کرد.

پستکس: استارتاپ «پستکس» موفق به جذب سرمایه ۲ میلیون دلاری از یک شرکت بیمه در افغانستان شد. به گفته مدیرعامل پستکس، این سرمایه‌گذاری به دلیل محدودیت‌های تحریمی، در قالب واردات سرورهای پیشرفته به کشور به ارزش 2 میلیون دلار انجام شده است. در چارچوب این همکاری، پستکس نیز ۲۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذار در افغانستان را در اختیار گرفته و «پستکس افغانستان» را در ژانویه ۲۰۲۶ راه‌اندازی خواهد کرد.

داتین: شرکت «داتین» در بیست‌وسومین اجلاس سالانه پارک فناوری پردیس به عنوان «واحد فناور برتر» سال انتخاب شد. این شرکت همچنین جایزه برترین در حوزه «توسعه فناوری و نوآوری» را کسب کرد. رشد درآمد، برخورداری از محصولات دانش‌بنیان متعدد و تیم تحقیق‌وتوسعه قوی از دلایل اصلی این موفقیت عنوان شده است.

مایکت: استور اندرویدی «مایکت» در گزارش رسمی خود به فرابورس، از سود خالص ۳۴۰ میلیارد تومانی و رشد ۱۴۲ درصدی در سال ۱۴۰۳ خبر داد. این شرکت با ۲۶ میلیون کاربر فعال ماهانه، حالا قصد دارد با توسعه سرویس‌های ویدیویی، ورود به حوزه نئوبانک و گسترش بین‌المللی فعالیت‌های خود، مسیر رشد پایدار را ادامه دهد.

همراه‌مکانیک: «حرکت اول»، بازوی سرمایه‌گذاری همراه ‌اول، اعلام کرد سهم خود در استارتاپ «همراه‌مکانیک» را به 25/9 درصد افزایش داده است. این افزایش سهم نتیجه سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد تومانی است که در سال ۱۴۰۰ انجام شده بود. اعلام این خبر پس از آن صورت گرفت که همراه‌مکانیک در گزارشی از دست‌یابی به سود خالص ۵۱ میلیارد تومانی در شش ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۳ خبر داد.

میلی: پلتفرم میلی در تاریخ ۲۲ شهریور با افتتاح سومین شعبه حضوری خود، در مرکز خرید اپال تهران، خدمات حضوری و تحویل فیزیکی طلا را در غرب پایتخت گسترش داد. این شرکت که بستر معامله بیش از ۱۴ تن طلا بوده، با تاکید بر امنیت دارایی کاربران و توسعه شعب در سراسر کشور، به دنبال افزایش شفافیت و اعتماد در بازار آنلاین طلاست.

طلاین: پلتفرم آنلاین خرید و فروش طلای آب شده «طلاین»، در گزارش سالانه 1403 خود از رشد چشمگیر خبر داد. این شرکت با وجود چالش‌های رگولاتوری، رشد 24 برابری کاربران و 15 برابری حجم معاملات را ثبت کرد. تمرکز بر اعتماد کاربر، از جمله نگهداری طلا در بانک کارگشایی، و برنامه‌ریزی برای توسعه خدمات، از نکات کلیدی این گزارش است.

خدمت از ما: پلتفرم «خدمت از ما» در گزارش ۹ سالگی خود اعلام کرد نظافت، باربری و تعمیرات پرتقاضاترین خدمات آنلاین در ایران هستند. این شرکت با 2/7 میلیون مشتری در ۷۷ شهر کشور، ضمن تشریح چالش‌هایی مانند شکایات مشتریان و بحران جنگ، بر پتانسیل بالای این صنعت برای اشتغال‌زایی و رشد اقتصاد دیجیتال در آینده تاکید کرد.

تاکسی‌های اینترنتی: دولت مخالفت قاطع خود را با مصوبه کمیسیون عمران مجلس برای ایجاد مجوز جدید برای سکوهای حمل‌ونقل اینترنتی اعلام کرد. حسین افشین، معاون علمی رییس‌جمهور، این اقدام را موجب بی‌ثباتی کسب‌وکارها دانست و تاکید کرد که قوانین فعلی مصوب سال 1398 کافی بوده و در صورت نیاز، اصلاح آنها کارآمدتر از قانون‌گذاری مجدد است.

پارک پردیس: در اجلاس سالانه پارک فناوری پردیس، فروش ۹۱۰ هزار میلیارد ریالی و صرفه‌جویی ارزی ۸۱۵ میلیون یورویی شرکت‌های عضو پارک در سال گذشته اعلام شد. مهدی صفاری‌نیا، رییس پارک، چالش اصلی را زیرساخت دانست، در حالی که حسین افشین، معاون علمی رییس‌جمهور، بر نقش تسهیلگر دولت و هدف‌گذاری برای تبدیل پردیس به قطب فناوری منطقه تاکید کرد.

پلیس راهور: سردار سید تیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا از راه‌اندازی قریب‌الوقوع «سکوی جامع خدمات خودرویی» برای مقابله با کلاهبرداری‌های اینترنتی خبر داد. به گفته او این سامانه به شهروندان امکان می‌دهد تا پیش از خرید اینترنتی خودرو از پلتفرم‌های نیازمندی‌های آنلاین، اصالت و صحت اطلاعات آگهی‌های درج ‌شده را استعلام کرده و از امنیت معامله اطمینان حاصل کنند.

هوش مصنوعی: نتایج نظرسنجی جدید ایسپا نشان می‌دهد که 35/6 درصد ایرانیان هیچ آشنایی با هوش مصنوعی ندارند و در مجموع تنها 32/3 درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور از این ابزارها استفاده می‌کنند. کاربران اصلی این فناوری اغلب جوانان و افراد تحصیل‌کرده هستند که عمدتا برای کسب اطلاعات عمومی از آن بهره می‌برند و بیش از نیمی از آنها اعتماد زیادی به نتایج دریافتی دارند.

بانک مرکزی: براساس گزارش‌ها، با وجود ۶۵۰ میلیون حساب بانکی در ایران، ریسک پولشویی و فرار مالیاتی افزایش یافته است. برای مقابله با این چالش، بانک مرکزی سامانه‌ای اینترنتی راه‌اندازی می‌کند تا مردم بتوانند حساب‌های راکد و مازاد خود را مشاهده و درخواست بستن آنها را ثبت کنند. هدف، کاهش تعداد حساب‌ها به نصف طی دو سال و افزایش شفافیت مالی است.

تلگرام: محمدجواد آذری جهرمی، وزیر اسبق ارتباطات، بیان کرد که پاول دورف، مدیرعامل تلگرام، حدود سال ۱۳۹۵ پس از توافق بر سر محتوا با مقامات ایرانی، سرورهای CDN این پیام‌رسان را در ایران مستقر کرده بود. به گفته او این همکاری که می‌توانست مدل تعامل با پلتفرم‌های خارجی باشد، با فیلتر شدن تلگرام به پایان رسید و سرورها از کشور خارج شدند.

پلتفرم طلا: محمدرضا حاجی‌جعفری، معاون مرکز ملی پایش محیط کسب‌وکار بیان کرد بورس با اصرار بر تبدیل پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش طلا به صندوق‌های طلا و بانک مرکزی با مسدود کردن حساب‌هایشان، دو مانع اصلی این کسب‌وکارها هستند. این اقدامات، در کنار مقررات‌گذاری مبهم و بدون حضور بخش خصوصی، نقدشوندگی سرمایه میلیون‌ها کاربر خرد را محدود کرده و آینده این پلتفرم‌ها را در اقتصاد دیجیتال ایران با ابهام جدی مواجه ساخته است.

مطالب بیشتر

دیدگاه‌تان را بنویسید