Airbnb اعلام کرده آمادهی عرضهی فناوری هوش مصنوعی است؛ اما نه به شکلی که در ابتدا ممکن بود مشتریان انتظار داشته باشند.
بهجای ارائهی ابزارهایی برای کمک به مسافران در برنامهریزی یا رزرو سفر از طریق ایجنتهای هوش مصنوعی، Airbnb قصد دارد پیش از هر چیز، هوش مصنوعی را در سیستم پشتیبانی مشتری خود به کار گیرد. این بهروزرسانی که قرار است اواخر تابستان امسال عرضه شود، در جریان گزارش مالی سهماههی چهارم سال ۲۰۲۴ روز پنجشنبه به اطلاع سرمایهگذاران رسید.
برایان چسکی، همبنیانگذار و مدیرعامل Airbnb توضیح داد که هوش مصنوعی میتواند در پشتیبانی مشتری عملکردی «فوقالعاده» داشته باشد؛ چراکه قادر است به هر زبانی صحبت کند و هزاران صفحه مدرک را بفهمد. در ابتدای کار، این فناوری در نقش یک کارشناس خدمات مشتری فعالیت خواهد کرد؛ اما تواناییهای آن بهمرور زمان گسترش مییابد.
درحالیکه شرکتهایی نظیر OpenAI، گوگل و دیگران روی ایجنتهای هوش مصنوعی—یا نرمافزاری که میتواند مجموعهای از کارها را به نیابت از کاربر انجام دهد—کار میکنند، چسکی معتقد است این فناوری هنوز برای Airbnb آمادهی بهرهبرداری جدی نیست. با این حال، او باور دارد که در نهایت، هوش مصنوعی تأثیری «عمیق» بر سفر خواهد گذاشت، حتی اگر تا این لحظه در پلتفرمهای بزرگ سفر تغییری ایجاد نشده باشد.
چسکی گفت: «در مورد هوش مصنوعی باید بگویم هنوز خیلی زود است. احتمالاً شبیه اواسط تا اواخر دههی ۹۰ میلادی برای اینترنت است.»
او همچنین اشاره کرد که شرکتهای دیگر روی راهکارهایی برای برنامهریزی سفر کار میکنند، اما خودش فکر میکند زمان برای برنامهریزی سفر با هوش مصنوعی هنوز فرا نرسیده است. او افزود: «فکر نمیکنم هنوز آمادهی عرضهی عمومی باشد.»
با ادامهی توسعهی فناوری هوش مصنوعی، Airbnb قصد دارد کارشناس پشتیبانی مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی را وارد سیستم جستوجوی خود کند.
علاوه بر بخش خدمات مشتری، این شرکت اعلام کرد که از هوش مصنوعی برای کارهای مهندسی داخلی نیز استفاده کرده و به پیشرفتهای جزئی در حوزهی بهرهوری رسیده است. بااینحال، مدیرعامل هشدار داد که هنوز نشانهای از یک «جهش بنیادین در بهرهوری» مشاهده نکردهاند. چسکی توضیح داد که شاید در چند سال آتی بتوان به نوعی «تأثیر میانمدت» رسید، مثلاً افزایشی ۳۰ درصدی در بهرهوری فناوری و مهندسی.
Airbnb در مورد تأثیر استفاده از هوش مصنوعی بر تعداد کارکنانش چیزی نگفت، اما الی مِرتز، مدیر مالی شرکت، اشاره کرد که احتمالاً با به کارگیری هوش مصنوعی میتوان کارایی بیشتری در حوزهی خدمات مشتری به دست آورد.
مِرتز به سرمایهگذاران گفت: «در مورد سال ۲۰۲۵ و چشمانداز آن، میتوانم بگویم که فرصتهای افزایشی در زمینهی هزینههای متغیر ما وجود دارد؛ حوزههایی مثل پردازش پرداخت و خدمات مشتری که میشود با صرفهجویی بیشتر، حاشیهی سود را افزایش داد.»
Airbnb در سهماههی چهارم با کسب درآمد قوی، بازار را شگفتزده کرد و باعث شد ارزش سهامش ۱۵ درصد رشد کند. این شرکت در این دوره درآمدی ۲.۴۸ میلیارد دلاری داشت که بالاتر از پیشبینی ۲.۴۲ میلیارد دلاری بود و به ازای هر سهم ۷۳ سنت سود گزارش کرد؛ عددی بیشتر از انتظار ۵۸ سنتی تحلیلگران.
مطالب مرتبط
مردم در سالی که گذشت ۱۵ میلیون قطعه بلیت را آنلاین خریدند
پاورقی؛ تجربه کاربران، ابزاری برای شفافیت آگهیهای دیوار
ادغام یا انحلال سازمان ملی هوش مصنوعی تکذیب شد
پربازدیدهای هفته
ماجرای هدیه میلیونی دیجی کالا چه بود؟
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
گروه «توسعه کارآفرینی ایماژ» شروع به کار کرد
پادکست زوم