رکوردشکنی «اپل» با فروش سه میلیاردمین آیفون؛ آیا سلطه ادامه دارد؟

«اپل» طی یک سال گذشته هدف انتقادات زیادی قرار گرفته است؛ از گام‌های اشتباه در حوزه هوش مصنوعی گرفته تا نارضایتی شدید از فلسفه طراحی جدیدش. اما اعداد دروغ نمی‌گویند و اگر اپل در کاری استاد باشد، آن فروش آیفون است. به طور مشخص، فروش سه میلیارد دستگاه از آن، همانطور که «تیم کوک»، مدیرعامل شرکت، در جلسه گزارش درآمدها اعلام کرد.

این عدد به خودی خود شگفت‌انگیز است، اما وقتی در نظر بگیریم که سرعت اپل در حال افزایش است، شگفت‌انگیزتر هم می‌شود. آیفون در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و این شرکت ۹ سال بعد، در سال ۲۰۱۶، به رکورد فروش یک میلیارد آیفون دست یافت. رسیدن به دو میلیارد تنها پنج سال طول کشید و از آن نقطه، تنها چهار سال زمان برد تا یک میلیارد دیگر به فروش برسد. با توجه به نرخ ترجیح آیفون به اندروید در میان نسل جوان، به نظر می‌رسد این روندی است که ادامه خواهد داشت.

اما این موفقیت، ریسک تمرکز بیش از حد بر یک محصول را نیز به همراه دارد. «ادی کیو»، یکی از مدیران ارشد اپل، اخیرا اعتراف کرده است که «شاید ۱۰ سال دیگر به آیفون نیازی نداشته باشید.» این جمله برای شرکتی که بزرگترین کسب‌وکارش فروش گوشی است، باید بسیار نگران‌کننده باشد. از طرفی، برجسته‌ترین تلاش اپل برای ورود به یک فرم‌فکتور آینده‌نگرانه (اشاره به ویژن پرو) نیز نتوانسته دنیا را به آتش بکشد. این شرکت همچنین در افزودن ویژگی‌های معنادار هوش مصنوعی به گوشی‌های خود به شکل مشهودی ناموفق بوده است. حداقل از بیرون اینطور به نظر می‌رسد که اپل برای دنیایی که ممکن است ده سال دیگر در آن زندگی کنیم، چندان آماده نیست.

این دوراهی به وضوح ذهن تیم کوک را به خود مشغول کرده است. او کمی بعد در همان جلسه، در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت گوشی‌ها به عنوان پلتفرم غالب موبایل، اشاره کرد که شرکت «به چیزهای دیگری نیز فکر می‌کند»، اما معتقد است که فناوری‌های نوظهور «احتمالا دستگاه‌هایی مکمل خواهند بود، نه جایگزین.» به نظر می‌رسد گوشی‌ها در کوتاه‌مدت در امان هستند، اما شاید پروژه‌ای که «سم آلتمن» و «جانی آیو» در حال کار بر روی آن هستند، بتواند کمی سرعت اپل را در مسیر رسیدن به فروش چهار میلیاردمین آیفون خود کاهش دهد.

 

منبع خبر

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.