قطعی فنی گسترده در سرویسهای وب آمازون (AWS) در روز دوشنبه، که زیرساخت اصلی بسیاری از غولهای اینترنتی را فراهم میکند، باعث از دسترس خارج شدن سرویسهایی مانند «اسنپچت» (Snapchat)، «دولینگو» (Duolingo) و «روبلاکس» (Roblox) شد. اما این اختلال اینترنتی، پیامد غیرمنتظره دیگری نیز داشت: بیدار شدن کاربران تختخوابهای هوشمند در نیمه شب.
کاربران شرکت «ایت اسلیپ»، که تولیدکننده تشکها و تختخوابهای متصل به اینترنت است، گزارش دادند که به دلیل این قطعی، خواب راحتی نداشتهاند.
قطعی AWS و دردسر تختخوابهای هوشمند
این تختخوابهای هوشمند برای تنظیم دما و سایر ویژگیها به اتصال اینترنتی و بررسی مداوم سرویسهای آنلاین شرکت متکی هستند. با قطع شدن دسترسی به سرورهای AWS، این تختخوابها نتوانستند وضعیت خود را بهروزرسانی کنند.
در نتیجه، کاربران با گرم شدن یا سرد شدن بیش از حد و ناراحتکننده تختهای خود از خواب بیدار شدند.
برخی دیگر از کاربران نیز گزارش دادند که تختخواب آنها در حالت شیبدار (برای مطالعه یا تماشای تلویزیون) تنظیم شده بود و پس از قطعی، دیگر قادر به تغییر زاویه و بازگرداندن آن به حالت افقی برای خواب نبودند و عملاً نتوانستند بخوابند.
عذرخواهی مدیرعامل ایت اسلیپ
در پی این اتفاق و شکایت کاربران، «متئو فرانچسکتی» (Matteo Franceschetti)، مدیرعامل ایت اسلیپ، از کاربران عذرخواهی کرد. او گفت: «این تجربهای نیست که ما میخواهیم ارائه دهیم و من بابت آن عذرخواهی میکنم.»
او همچنین تاکید کرد که این شرکت بلافاصله کار روی «ضد قطعی کردن تجربه کاربری Pod (محصول تختخواب هوشمند)» را آغاز کرده و به صورت «۲۴ ساعته و ۷ روز هفته» تا زمان حل کامل این مشکل، به کار خود ادامه خواهد داد.
با این حال، این مشکلات منجر به نظرات متعددی در شبکههای اجتماعی شد که این سوال را مطرح میکردند: چرا یک تختخواب باید برای فراهم کردن یک خواب راحت، تا این حد به اتصال اینترنت وابسته باشد؟