به گفته «محمد الدوسری» (Mohammed Aldossary)، کارآفرین سعودی، انگیزهی نوآوران چه در سیلیکون ولی باشند، چه در شبهجزیره عربستان یا جنوب آسیا، یکسان است: همهی آنها میخواهند مشکلات آزاردهنده را در مقیاسی بزرگ حل کنند.
الدوسری روز یکشنبه در «مجمع جهانی فورچن» (Fortune Global Forum) در ریاض عربستان سعودی گفت: «آنچه به استعداد و جامعه انگیزه میدهد، ساختن [راهحل] پیرامون این نیازهاست.»
او بنیانگذار و مدیرعامل «سیلک» (SILQ) است؛ شرکتی که حاصل ادغام استارتاپ سعودی «ساری» (Sary) (یک بازار B2B که کسبوکارهای کوچک را به تولیدکنندگان متصل میکند) و شرکت بنگلادشی «شاپآپ» (ShopUp) (با خدمات مشابه) در ماه آوریل است.
الدوسری اشاره کرد که اکثریت قاطع شرکتها در عربستان سعودی، کسبوکارهای کوچک و متوسط هستند، اما آنها تنها ۹ درصد از وامهای بانکی را به خود اختصاص میدهند. این دقیقاً همان نوع مشکلی است که کارآفرینان جوان سعودی در حال حل آن هستند و فرهنگ نوآوری را در آنجا شعلهور کردهاند.
برگ برنده اقتصادهای نوظهور: نسل جوان
الدوسری گفت: «آنچه ما را در اینجا متمایز میکند، داشتن نسل جوانتر است.» این یک ادعای آماری دقیق است. در واقع، حدود ۶۳ درصد از جمعیت عربستان سعودی و ۵۰ درصد از جمعیت بنگلادش زیر ۳۰ سال سن دارند، در حالی که این رقم در ایالات متحده تنها ۳۰ درصد است. این شکاف جمعیتی، پتانسیل عظیمی برای نوآوری ایجاد کرده است.
«نفت خام» بنگلادش چیست؟
«لطفی صدیقی» (Lutfey Siddiqi)، فرستاده ویژه امور بینالملل در دولت موقت بنگلادش، نیز در این مجمع تاکید کرد که جمعیتشناسی جوان کشورش، کلید پیشرفت اقتصادی است. او برای توضیح اینکه بنگلادش چگونه باید از این مزیت استفاده کند، از یک تشبیه نفتی هوشمندانه استفاده کرد.
صدیقی، که سابقه بانکداری در UBS و Barclays را دارد، گفت: «نفت خام ما جوانان ما هستند، اما ما به پالایشگاه نیاز داریم تا بتوانیم برای درجات مختلف مهارت و تحصیلات، کاربرد پیدا کنیم.»
او افزود: «این منبعی است که ما مایل به اشتراکگذاری آن با بقیه جهان هستیم. زیرا بقیه جهان، عمدتاً، در حال پیر شدن است.»
صدیقی همچنین به اصلاحات دولتی در بنگلادش اشاره کرد که این کشور را چابکتر و پاسخگوتر به سرمایهگذاری مستقیم خارجی کرده است. او گفت شرکتهایی مانند «شورون» (Chevron)، «متلایف» (Met Life) و «یانگوان» (Youngone) (یک شرکت کرهای تولیدکننده پوشاک برای The North Face) همگی از فضای کسبوکار دوستانهتر بنگلادش تمجید کردهاند.
به گفته صدیقی: «این [اصلاحات] به ما اجازه داده است که علاقه [سرمایهگذاران] را به سرمایهگذاری واقعی تبدیل کنیم.»