طرح جدید ثروتمندترین مرد هند برای فتح بازار کامپیوتر: هر تلویزیون، یک PC

با سرویس جدید JioPC، موکش آمبانی، ثروتمندترین مرد هند، قصد دارد با تبدیل میلیون‌ها تلویزیون به کامپیوترهای شخصی از طریق ست‌تاپ باکس، بازار فناوری این کشور را متحول کند.

شرکت «جیو پلتفرمز» (Jio Platforms)، بازوی دیجیتال غول صنعتی هند، ریلاینس، از سرویس جدیدی رونمایی کرده که می‌تواند تعاریف موجود از کامپیوترهای شخصی را در این کشور دگرگون کند. موکش آمبانی، رییس هیات مدیره ریلاینس و ثروتمندترین مرد هند، با این طرح قصد دارد میلیون‌ها تلویزیون خانگی را در پرجمعیت‌ترین کشور جهان به کامپیوترهای شخصی (PC) تبدیل کند.

این سرویس که «جیو پی‌سی» (JioPC) نام دارد، یک تجربه دسکتاپ مجازی مبتنی بر ابر را از طریق ست‌تاپ باکس شرکت جیو ارایه می‌دهد. کاربران با اتصال یک کیبورد و ماوس به این دستگاه، می‌توانند تلویزیون خود را به یک کامپیوتر کاربردی تبدیل کنند. این سرویس در حال حاضر در مرحله آزمایشی و رایگان قرار دارد و کاربران از طریق لیست انتظار به آن دسترسی پیدا می‌کنند.

البته این سرویس در ابتدای راه با محدودیت‌هایی نیز روبروست؛ از جمله عدم پشتیبانی از لوازم جانبی مانند وب‌کم و پرینتر. در حال حاضر، مجموعه نرم‌افزاری متن‌باز LibreOffice روی آن نصب شده و برای استفاده از برنامه‌های مایکروسافت آفیس، کاربران باید از طریق مرورگر وب اقدام کنند.

با این وجود، تحلیلگران این حرکت را، دست‌کم روی کاغذ، آینده‌دار توصیف می‌کنند. تارون پاتاک، مدیر تحقیقات موسسه «کانترپوینت» گفت که با توجه به ضریب نفوذ بالای تلویزیون (حدود ۷۰ درصد) در مقابل ضریب نفوذ پایین کامپیوتر (تنها ۱۵ درصد) در خانوارهای هندی، این طرح راهی موثر برای افزایش پایگاه کاربری عظیم جیو است. با این حال، او معتقد است چالش اصلی، «متقاعد کردن مردم به اینکه می‌توانند از تلویزیون خود به عنوان یک کامپیوتر استفاده کنند» خواهد بود.

پرابهو رام، نایب رییس گروه تحقیقات صنعتی در موسسه «سایبرمدیا ریسرچ»، معتقد است که جیو با این سرویس می‌تواند کاربران جدیدی را از مناطق روستایی و کم‌درآمد که توانایی خرید کامپیوتر ندارند، جذب کند. او موفقیت این طرح را وابسته به «اجرا، به ویژه در رفع شکاف‌های ارتباطی و سواد دیجیتال» و توانایی شرکت برای فراتر رفتن از کاربران اولیه و خدمت‌رسانی به جوامع محروم دانست.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بازار کامپیوتر هند با وجود رشد، همچنان در مقایسه با بازارهای بزرگی چون آمریکا و چین، ضریب نفوذ پایینی دارد. به گفته تحلیلگران، در حالی که شرکت‌هایی مانند مایکروسافت پیش از این خدمات دسکتاپ مجازی را برای مشتریان سازمانی ارایه کرده‌اند، حرکت جیو «نخستین اقدام جدی در مقیاس مصرف‌کننده عمومی» محسوب می‌شود و برای موفقیت، نیازمند همکاری گسترده با توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید