سهام شرکت «میتوآن»، غول تحویل غذای چین، پس از هشدار درباره زیاندهی در سه ماهه جاری، شدیدترین سقوط خود را از ماه آوریل تجربه کرد. این هشدار که ناشی از یک جنگ قیمتی تمامعیار با رقبایی چون «علیبابا» و «جیدی.کام» (JD.com Inc.) است، مجموعا ۲۷ میلیارد دلار از ارزش بازار این سه غول تجارت اینترنتی را از بین برد.
این پیشبینی نگرانکننده پس از آن اعلام شد که میتوآن گزارش داد «رقابت غیرمنطقی» در بازار، بیشتر سود این شرکت را در سه ماهه منتهی به ژوئن از بین برده است. این خبر سرمایهگذارانی را که پیش از این نیز نگران زیانهای فزاینده در این حوزه بودند، به شدت ترساند و منجر به سقوط ۱۳ درصدی سهام میتوآن و ریزش ۵ درصدی سهام علیبابا و جیدی.کام شد.
رقابت بیرحمانه و فرسایش سودآوری اقتصاد دیجیتال چین
سقوط سودآوری نشان میدهد که میتوآن با بزرگترین چالش خود در سالهای اخیر از سوی دو رقیب قدرتمند روبرو شده است. تا همین اواخر، این دو شرکت بخش تحویل غذا را به میتوآن واگذار کرده بودند، اما در سال ۲۰۲۵، جیدی.کام برای رشد در دوران رکود مصرف و سرویس «اوله.می» (Ele.me) متعلق به علیبابا، با ارایه یارانههای سخاوتمندانه به مشتریان، وارد این رقابت شدند.
«چن شائوهویی» (Chen Shaohui)، مدیر ارشد مالی میتوآن، در کنفرانس خبری اعلام کرد که این شرکت مستقر در پکن، انتظار «زیانهای قابل توجهی» را برای کسبوکار اصلی خود از جمله تحویل غذا در سه ماهه جاری دارد. او افزود: «ما انتظار داریم رقابت شدید در کوتاهمدت ادامه یابد و این موضوع تاثیر منفی بر نتایج مالی ما خواهد داشت.»
جنگ قیمتها و واکنش سرمایهگذاران
این نبرد سهجانبه در حوزه تحویل غذا، سودآوری کل این بخش را از بین برده و میتوآن را مجبور به دفاع از کسبوکار اصلی خود در چندین جبهه کرده است. در ماههای گذشته، این سه شرکت میلیاردها دلار برای ارایه تخفیف و استخدام پیکهای موتوری سرمایهگذاری کردهاند؛ استراتژیای که با واکنش منفی سرمایهگذاران مواجه شد.
پس از هشدار نهادهای نظارتی، این سه غول فناوری در ماه آگوست متعهد شدند که به «رقابت بینظم» خود پایان داده و از یک جنگ قیمتی خودویرانگر اجتناب کنند. تحلیلگران معتقدند که حتی اگر تب تخفیفها فروکش کند، میتوآن احتمالا مجبور خواهد شد برای پشتیبانی از تحویل کالاهای غیرغذایی، هزینههای لجستیک خود را افزایش دهد.
استراتژی فرار به جلو؛ توسعه در بازارهای جهانی
میتوآن در مواجهه با فشار بر حاشیه سود در بازار داخلی، به دنبال توسعه در بازارهای جهانی است. استراتژی قیمتگذاری تهاجمی این شرکت در هنگکنگ، شرکت «دلیورو» (Deliveroo Plc) را پس از یک دهه فعالیت مجبور به خروج از این شهر کرد. اپلیکیشن تحویل غذای میتوآن با نام «کیتا» (Keeta) خدمات خود را در شهرهای بزرگ عربستان سعودی و قطر نیز راهاندازی کرده و قصد دارد با سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری طی پنج سال، وارد بازار برزیل شود. اما این توسعه نیز هزینههای سنگینی را بر دوش این شرکت تحمیل کرده است.
منبع: بلومبرگ
دیدگاهتان را بنویسید