گزارش‌ها از تمایل پیشین نتفلیکس به تصاحب الکترونیک آرتز و دیزنی خبر می‌دهند

گزارش‌های تازه فاش کرده‌اند که مدیران نتفلیکس پیش از پیشنهاد ۸۲ میلیارد دلاری برای خرید وارنر برادرز، گزینه‌های دیگری همچون خرید الکترونیک آرتز و حتی دیزنی را روی میز داشته‌اند، اما به دلایل مدیریتی از این تصمیم عقب‌نشینی کردند.

در حالی که سال ۲۰۲۵ با اخبار داغ ادغام‌ها و خریدهای کلان در حال پایان است، به نظر می‌رسد پشت پرده این معاملات، داستان‌های ناگفته‌ زیادی وجود دارد. تا پیش از این، خبر پیشنهاد ۵۵ میلیارد دلاری «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» (Public Investment Fund) عربستان سعودی برای خرید «الکترونیک آرتز» (EA) و توافق ۸۲ میلیارد دلاری «نتفلیکس» (Netflix) برای تصاحب استودیوهای «وارنر برادرز» (Warner Bros)، تیتر یک رسانه‌های فناوری بود. اما حالا گزارش جدیدی نشان می‌دهد که اشتهای نتفلیکس برای خرید، بسیار فراتر از آن چیزی بوده که تصور می‌شد.

جاه‌طلبی‌های نافرجام نتفلیکس

بر اساس گزارش منتشر شده توسط «بلومبرگ» (Bloomberg)، مدیران اجرایی نتفلیکس در گذشته بحث‌های جدی و طولانی‌مدتی را درباره ارایه پیشنهاد خرید برای شرکت‌های بزرگی همچون EA، «فاکس» (Fox) و حتی «دیزنی» (Disney) داشته‌اند.

با این حال، تیم مدیریتی نتفلیکس نتوانست بر سر انجام این معاملات به توافق نهایی برسد. ظاهرا نگرانی اصلی آن‌ها این بود که ابراز تمایل به خرید این غول‌های سرگرمی، ممکن است جایگاه نتفلیکس را نزد سرمایه‌گذارانش به خطر بیندازد و بازخورد منفی در بازار سهام ایجاد کند.

این گزارش جزییات دقیقی درباره زمان بررسی این پیشنهادات توسط نتفلیکس ارایه نکرده است. این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که دیزنی خودش در سال ۲۰۱۹ و پس از پشت سر گذاشتن روندهای پیچیده قانونی، دارایی‌های بخش سرگرمی فاکس را خریداری کرد. این یعنی تمایل نتفلیکس به خرید فاکس یا دیزنی، احتمالا مربوط به بازه زمانی قبل از این ادغام بزرگ بوده است.

سنگ‌اندازی‌های قانونی در مسیر معاملات بزرگ

هیچ‌کدام از دو معامله بزرگ فعلی (خرید EA توسط عربستان و خرید وارنر توسط نتفلیکس) هنوز قطعی نیستند و هر دو باید از سد محکم نهادهای نظارتی و رگولاتوری عبور کنند. اگر معامله EA نهایی شود، صندوق سرمایه‌گذاری عربستان کنترل اکثریت سهام این شرکت بازی‌سازی را به دست خواهد گرفت.

این موضوع نگرانی‌هایی را در واشنگتن برانگیخته است؛ به طوری که سناتور «ریچارد بلومنتال» (Richard Blumenthal) و سناتور «الیزابت وارن» (Elizabeth Warren) نگرانی خود را درباره آنچه “نفوذ خارجی” بر شرکت EA می‌نامند، ابراز کرده‌اند. البته EA در پرونده‌های رگولاتوری ماه گذشته ادعا کرده که حتی پس از فروش، کنترل خلاقانه شرکت را حفظ خواهد کرد.

چالش‌های نتفلیکس در دنیای گیم

در سوی دیگر میدان، اگر معامله نتفلیکس و وارنر برادرز نهایی شود، این سرویس استریم صاحب فرنچایزهای قدرتمند بازی‌های ویدیویی نظیر مورتال کامبت، بتمن و هری پاتر خواهد شد. این در حالی است که نتفلیکس تا سال ۲۰۲۴ جاه‌طلبی زیادی در صنعت گیم نشان می‌داد، اما اخیرا با چالش‌هایی روبرو شده است.

این شرکت امسال یک پروژه بازی شوتر بزرگ (AAA) را که توسط تیمی شامل «جو استیتن» (Joe Staten)، از کهنه‌کاران بازی‌های هیلو و دستینی هدایت می‌شد، لغو کرد. همچنین در ماه اکتبر، استودیوی «باس فایت» (Boss Fight) که سازنده بازی موبایلی “Squid Game: Unleashed” برای نتفلیکس بود، توسط این شرکت تعطیل شد. حال باید دید آیا دستیابی به گنجینه بازی‌های وارنر می‌تواند استراتژی گیمینگ نتفلیکس را نجات دهد یا خیر.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید