در دهه اخیر، نخستین تجربه جدی مردم از سرویسهای آنلاین با خرید کالا و سفارش غذا رقم خورد. بهتدریج سایر سرویسها مانند سفرهای درونشهری و خرید سوپرمارکتی نیز با افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت توانستند اعتماد کاربران را جلب کرده و جای خود را در زندگی روزمره باز کنند. در ادامه، کسبوکارها با توسعه خدمات مکمل، سبد ارزش خود را کاملتر کردند.
اُکالا یکی از کسبوکارهای فناوریمحور است که علاوه بر افزایش ظرفیت و گسترش جغرافیایی سرویسدهی به بیش از ۲۰۰ شهر ایران، از زمستان سال ۱۴۰۳ شروع به توسعه سرویس میوه کرد تا در مسیر ساخت تجربه بهصرفه و بیدردسر برای کاربران خود قدم بردارد. سرویس میوه و سبزیجات در تهران به پوششدهی کامل رسیده و برای تمام کاربران این شهر در دسترس است، همچنین این سرویس در مرحله آزمایشی، در حال توسعه و گسترش پوششدهی برای کاربران چهار شهر مشهد، شیراز، کرج و اهواز است.
میوه و سبزیجات؛ عضو اصلی سبد خانوادههای ایرانی
میوه و سبزیجات از ارکان اصلی سبد غذایی خانوار ایرانی است و نقش مهمی در تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن دارد. تقریبا هیچ غذایی بدون سبزیجات کامل نیست و گذراندن اوقات فراغت بدون میوه هم قابل تصور نیست. با این حال، خرید هفتگی این اقلام میتواند زمان و انرژی زیادی از خانوادهها بگیرد و دغدغه تأمین آنها همواره یکی از مشغولیتهای اصلی زندگی شهری بوده است.
اُکالا برای پاسخ به این نیاز و تکمیل سبد خدمات خود، سرویس میوه و سبزیجات با ویژگی محوری تضمین تازگی و مرجوعی بیقید و شرط را به پلتفرم اضافه کرده است؛ سرویسی که از تهران آغاز شد و در کمتر از یک سال توانست به بخشی جدا نشدنی از تجربه خرید آنلاین کاربران اُکالا تبدیل شود.
تضمین تازگی و کیفیت؛ مرجوعی بیقید و شرط
میوهها برخلاف خوراکیهای سوپرمارکتی، بسته به شرایط کشت و برداشت کیفیت متفاوتی دارند. به همین دلیل، افراد معمولاً خرید میوه را حضوری انجام میدهند تا بتوانند با دستچین کردن از تازگی آن مطمئن شوند. همین موضوع یکی از پیچیدگیهای اصلی خرید آنلاین میوه است. برای کالاهای تندمصرف دیگر مانند تنقلات و نوشیدنیها، کیفیت قابلپیشبینی است، اما در خرید آنلاین میوه این ابهام میتواند اعتماد کاربران را دشوار کند.
در پاسخ به همین نیاز، اُکالا با راهاندازی سرویس میوه و سبزیجات تازه و پایش مستمر سطح کیفی میوهفروشیهای همکار، تازگی و کیفیت محصولات را با شرط مرجوعی بیقید و شرط تضمین میکند تا کاربران هیچ دغدغهای از بابت کیفیت محصول دریافتی خود نداشته باشند.
کاربران میتوانند در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در کیفیت، وزن یا نوع محصول ارسالشده، از طریق بخش سفارشهای خود در اپلیکیشن اُکالا، درخواست مرجوعی را ثبت کنند. فرآیند بازگشت کالا نیز ساده و شفاف طراحی شده است: پس از ثبت درخواست و بررسی کارشناسان، سفیر اُکالا ظرف حداکثر ۴۸ ساعت برای بازپسگیری کالا مراجعه میکند و مبلغ کالا به کیف پول مشتری بازگردانده میشود. این ضمانت شامل تمامی میوهها، سبزیجات و صیفیجات پلتفرم است.
رشد استقبال کاربران از سرویس میوه اُکالا
دادههای سرویس میوه اُکالا در تابستان ۱۴۰۴ نشان میدهد که استقبال کاربران رشد قابلتوجهی را رقم زده است. تنها در مردادماه، تعداد سفارشها نسبت به ماه قبل ۱۷۷ درصد افزایش داشته و همزمان تعداد مشتریان فعال نیز ۱۵۳ درصد بیشتر شده است. علاوه بر این، تعداد فروشگاههای همکار سرویس میوه نیز با رشد ۵۶ درصدی توسعه یافته تا کاربران بتوانند حق انتخاب بیشتری در خرید میوه و سبزیجات تازه داشته باشند.
میوهها و سبزیجات پرفروش تابستان ۱۴۰۴
بررسی دادههای سرویس میوه اُکالا در تابستان ۱۴۰۴ برای دو گروه محصولی صیفیجات و میوه نشان میدهد:
گروه محصولی صیفیجات
- گوجهفرنگی در انواع تنوع وزنی و محصولی بیشترین سهم را از فروش داشته است (۲۰ درصد).
- پیاز در انواع تنوع وزنی و محصولی در رتبه بعدی قرار دارد (۱۸ درصد).
- سیبزمینی در انواع تنوع وزنی و محصولی، جایگاه سوم را دارد (۱۷ درصد).
گروه محصولی میوه
- موز در انواع تنوع وزنی و محصولی بیشترین سهم را از فروش داشته است (۱۵ درصد).
- هندوانه در انواع تنوع وزنی و محصولی در رتبه بعدی قرار دارد (۱۰ درصد).
- شلیل در انواع تنوع وزنی و محصولی، جایگاه سوم را دارد (۸ درصد).
صیفیجات (سیبزمینی، گوجه و پیاز) مهمترین بخش سبد خرید خانوار ایرانی هستند و بخش عمده سفارشهای آنلاین را تشکیل میدهند. البته با فرا رسیدن فصل تابستان، میوههای فصلی نیز سهم قابل توجهی در سبد خرید کاربران این سرویس پیدا کردند. همچنین بررسی توزیع ساعتی سفارشها برای این سرویس نشان میدهد که در دو بازه صبح و عصر بیشترین سفارشها ثبت شده است که بیشترین تعداد سفارشها در بازه زمانی ۳ ساعته از ۹ صبح تا ۱۲ ظهر ثبت شده است که این الگو شباهت زیادی به رفتار خرید نان دارد.
عملکرد سرویس میوه اُکالا؛ از تضمین تا تجربهی واقعی
اُکالا با ارسال رایگان میوه و سبزیجات تازه و کنترل کیفی مستمر در تمامی مراحل از ثبت سفارش تا آمادهسازی و تحویل، توانسته رضایت کاربران را جلب کند. شاخص سفارش موفق به بیش از ۹۵ درصد رسیده و ۸۵ درصد سفارشها زودتر از موعد مقرر تحویل داده شدهاند؛ اعدادی که نشاندهندهی قدرت زنجیرهی تامین و لجستیک اُکالا است.
سرویس میوه اُکالا با تمرکز بر کیفیت، سرعت و اعتماد کاربران نشان داده که خرید آنلاین میوه میتواند به تجربهای مطمئن، آسان و بهصرفه تبدیل شود؛ تجربهای که با ضمانت مرجوعی بیقید و شرط، معنای واقعی «تضمین تازگی و رضایت» را برای کاربران به همراه دارد.