«آنا موناکو» (Anna Monaco)، کارآفرینی که سالها پیش از فراگیر شدن عبارت «عامل هوش مصنوعی» (AI agents) در حال ساخت آنها بود، به دنبال رابطهای کاربری جدیدی برای این عوامل بود و در نهایت به صفحات گسترده رسید. او متوجه شد که بسیاری از افراد، از جمله خودش، دادههای مهمی مانند اطلاعات مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را به دلیل انعطافپذیری بالا در صفحات گسترده نگهداری میکنند، اما این کار با حجم زیادی از ورود دستی اطلاعات و زحمت همراه است. این دغدغه، او را به سمت بازآفرینی صفحات گسترده با قدرت کامل مدلهای زبان بزرگ (LLMs) سوق داد.
نتیجه این تلاش، «پارادایم» (Paradigm) بود؛ یک صفحه گسترده مبتنی بر هوش مصنوعی که به بیش از ۵۰۰۰ عامل AI مجهز شده است. کاربران میتوانند به ستونها و سلولهای مختلف دستورهای متفاوتی بدهند و هر عامل هوش مصنوعی به صورت مستقل در اینترنت جستجو کرده و اطلاعات مورد نیاز را پیدا و در سلول مربوطه وارد میکند.
صفحه گسترده هوش مصنوعی پارادایم چگونه کار میکند؟
به گفته موناکو، پارادایم با مدلهای هوش مصنوعی شرکتهای «انتروپیک» (Anthropic)، «اوپنایآی» (OpenAI) و «جمینای» (Gemini) گوگل کار میکند و به کاربران اجازه میدهد بین مدلها جابجا شوند. او میگوید: «ما میخواهیم از تمام مدلها پشتیبانی کنیم تا کاربران بتوانند در مواقع نیاز بالاترین کیفیت خروجی را داشته باشند و در عین حال از ارزانترین گزینهها نیز بهرهمند شوند.» این فرایند شامل ارزیابی مداوم مدلهای مختلف و همکاری با ارایهدهندگان آنهاست.
این شرکت نسخه بتای خصوصی و محدودی را در اواخر سال ۲۰۲۴ راهاندازی کرد و با استفاده از بازخورد مشتریان، محصول را بهبود بخشید. پارادایم کاربران متنوعی از مشاوران گرفته تا متخصصان فروش و کارشناسان مالی را به خود جذب کرده است. مدل درآمدی این شرکت اشتراکی و بر اساس میزان استفاده است. شرکت مشاوره «ارنست اند یانگ» (EY)، استارتاپ تراشه هوش مصنوعی «اچد» (Etched) و شرکت کدنویسی با هوش مصنوعی «کاگنیشن» (Cognition) از اولین مشتریان این محصول بودهاند.
جذب سرمایه ۵ میلیون دلاری برای توسعه محصول
پارادایم اکنون محصول خود را به صورت عمومی عرضه و اعلام کرده که موفق به جذب یک دور سرمایهگذاری اولیه (Seed) ۵ میلیون دلاری به رهبری شرکت سرمایهگذاری «جنرال کاتالیست» (General Catalyst) شده است. مجموع سرمایه جذب شده این شرکت تاکنون به ۷ میلیون دلار میرسد. موناکو اعلام کرد که این بودجه صرف اجرای «نقشه راه بسیار تهاجمی محصول» شرکت خواهد شد.
پارادایم تنها شرکتی نیست که به دنبال ارتقای صفحات گسترده با هوش مصنوعی است. استارتاپ «کوادراتیک» (Quadratic) با جذب بیش از ۶ میلیون دلار سرمایه و شرکتهای بزرگی مانند گوگل و مایکروسافت نیز در حال افزودن ابزارهای هوش مصنوعی به نرمافزارهای صفحه گسترده خود هستند. با این حال، موناکو خود را در رقابت مستقیم با آنها نمیبیند، زیرا پارادایم را نه یک صفحه گسترده هوش مصنوعی، بلکه یک «جریان کاری جدید مبتنی بر هوش مصنوعی» میداند که فعلا در قالب آشنای یک صفحه گسترده ارایه شده است.
دیدگاهتان را بنویسید