گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ گروه اسنپ منتشر شد

گروه اسنپ برای پنجمین سال متوالی، گزارش عملکرد سال 1402 خود را منتشر کرد. در این گزارش مفصل که بخش‌های مختلفی دارد، عملکرد کلیه شرکت‌های زیرمجموعه اسنپ نیز ذکر شده است.

همان ابتدای گزارش پیام کوتاه و مختصر بنیان‌گذاران گروه اسنپ یعنی «ایاد القصار» و «محمود فوز» جلب توجه می‌کند که اشاره کرده‌اند گروه اسنپ و شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن در مجموع ۷۵۲۶ نفر پرسنل دارد و میلیون‌ها نفر راننده، فروشنده، رستوران‌دار و افرادی دیگر با اسنپ همکاری می‌کنند.

آغازی از جنس مسوولیت اجتماعی

گزارش اسنپ با تشریح اقدام‌هایی که این شرکت در راستای مسوولیت اجتماعی انجام داده آغاز می‌شود. به بیان اسنپ، مجموع ارزش اختصاص داده شده به مسوولیت اجتماعی در سال ۱۴۰۲ توسط این شرکت رقمی در حدود ۱۴۳ میلیارد تومان بوده است. در گزارش اسنپ ذکر شده بیش از ۲۰ هزار نفر از رانندگان این شرکت در راستای مسوولیت اجتماعی از پرداخت کمیسیون در سال ۱۴۰۲ معاف بوده‌اند و ارزش کل «معافیت از کمیسیون» رانندگان در سال گذشته رقمی بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان بوده است. افراد دارای معلولیت، خانواده‌ی شهدا، جانبازان و ایثارگران، افراد مبتلا به ام‌اس و افراد مبتلا به تالاسمی در میان کاربران راننده معاف از پرداخت کمیسیون هستند.

به غیر از رانندگان، اسنپ در گزارش خود عنوان کرده که تخفیف‌هایی را به مناسبت‌های مختلف همچون موسسات نیکوکاری یا سفرهای درمانی به مسافران اهدا کرده که مجموع ارزش آنها ۴۲۶ میلیون تومان بوده است.

دسترسی‌پذیری سرویس، یکی از مواردی است که اخیرا مورد توجه بیشتری از سوی شرکت‌های فناوری کشور قرار گرفته و دیوار رویدادی نیز برای آن چندی پیش برگزار کرد. اسنپ در این گزارش بیان کرده امکان تعیین نوع معلولیت در اپلیکیشن آن برای کاربران راننده و مسافر وجود دارد و قابلیت‌هایی را نیز به این منظور تعبیه کرده است. بیش از ۱۳ هزار کاربر راننده و بیش از ۴۵ هزار کاربر مسافر معلولیت خود را در پلتفرم اسنپ ثبت کرده‌اند. در گزارش ذکر شده «اسنپ‌فود» نیز اقدام‌هایی را شروع کرده و به زودی دسترسی‌پذیری آن افزایش خواهد یافت.

موضوع امنیت در کجای گروه اسنپ قرار دارد؟

هک اسنپ‌فود و به فروش گذاشتن بخش اعظمی از دیتابیس آن در اینترنت، یکی از خبرهای داغ چند وقت اخیر فضای فناوری و اقتصاد دیجیتال کشور بود که توجه کارشناسان زیادی را به این مساله جلب کرد. اسنپ در گزارش خود بیان کرده ۲۵ متخصص امنیت سایبری با این مجموعه همکاری می‌کنند و امنیت نرم‌افزار اسنپ با چارچوبی به نام «رادار» به شکل زیر تامین می‌گردد.

اسنپ در گزارش خود بیان کرده در سال گذشته توجه بیشتری را به سمت مسائل امنیتی و باگ بانتی معطوف کرده و در سطح حیاتی پاداش پیدا کردن آسیب‌پذیری‌ها ۱۵۰ میلیون تومان است.

منابع انسانی؛ بیش از ۷۰ درصد نیروها در ۳ شرکت!

همانطور که در ابتدای گزارش بیان شد، تعداد کل پرسنل گروه اسنپ بیش از ۷ هزار نفر است. اسنپ در این بخش از گزارش، به تفکیک هر ونچر (کسب‌وکار) گروه خود، تعداد نفرات همکار را ذکر کرده است. طبق انتظار اسنپ خودرو با بیشترین تعداد نیرو یعنی ۲۷۲۳ نفر، اسنپ‌فود با ۱۶۹۵ نفر و سرویس سوپرمارکت اسنپ با ۱۰۴۴ نفر (در مجموع ۵۴۶۲ نفر)، بیشترین تعداد پرسنل را به خود اختصاص داده‌اند. به بیانی دیگر بیش از ۷۰ درصد پرسنل اسنپ در سه شرکت اسنپ خودرو، اسنپ‌فود و سوپرمارکت اسنپ مشغول‌اند. مابقی افراد در ۱۰ کسب‌وکار دیگر!

شاید همین شکل ساده‌ی زیر، بیانگر اهمیت ونچرهای اسنپ برای استراتژی کسب‌وکار آن باشد که توجه بیشتری به سوی آنها جلب شده است. برخلاف بسیاری از شرکت‌ها که مردان درصد بیشتری از همکاران را تشکیل می‌دهند، در گروه اسنپ تعداد همکاران مرد و زن اختلاف به نسبت کمی دارد؛ ۵۳ درصد مردان و ۴۷ درصد زنان.

در تصویر زیر به تفکیک هر استان، پراکندگی جغرافیایی همکاران در شرکت‌های زیرمجموعه‌ی گروه اسنپ بیان شده است. ۶۰۹۱ نفر از نیروهای گروه اسنپ در استان تهران مستقر هستند و مابقی در استان‌های دیگر. در میان استان‌های دیگر، افرادی از خراسان رضوی و سپس اصفهان و فارس بیشترین نیروهای اسنپ را تشکیل داده‌اند.

اسنپ در تایم‌لاین فعالیت خود، اتفاق‌های مهم طی ۱۰ سال گذشته را بیان کرده است.

آماری از جنس داده‌های اسنپ

به بیان گزارش اسنپ، حدود ۸۵ درصد از جمعیت ایران، یعنی بیش از ۷۲ میلیون کاربر سوپراپلیکیشن این شرکت هستند و روزانه از خدمات آن استفاده می‌کنند. تنها در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون کاربر به سوپراپ اسنپ اضافه شده است. آمار جالب‌تری در این بخش این است که کاربران اسنپ در سال گذشته بیش از ۵ میلیارد بار سوپراپ اسنپ را باز کرده‌اند؛ به طور متوسط روزانه حدود ۱۵ میلیون بار! سوپراپ اسنپ در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴ میلیارد بار با دستگاه‌های اندرویدی، ۶۵۲ میلیون بار با وب‌اپ و ۴۲۸ میلیون بار با دیوایس‌های اپل باز شده است.

در تصویر زیر ۵ سرویس محبوب با بیشترین میزان بازدید در ۱۴۰۲ به تفکیک بیان شده است.

 

اسنپ می‌گوید ۹۲ درصد سهم بازار تاکسی آنلاین کشور را در اختیار دارد

اسنپ در گزارش خود بیان کرده که توانسته در ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۵ میلیون سفر روزانه‌ی انجام شده را به عنوان رکوردی در تاریخچه فعالیت خود ثبت کند و از ۵/۵ تا ۶ درصد سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی از کل سفرهای درون‌شهری کشور، ۹۲ درصد آن را در اختیار دارد. موضوع سهم بازار یکی از مسائل پرمناقشه بین اسنپ و تپسی بوده است که ظاهرا کماکان ادامه دارد.

به بیان اسنپ، سرویس تاکسی این شرکت در ۳۲۳ شهر بزرگ و کوچک فعالیت دارد و شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، کرج، اهواز، تبریز، قم، ارومیه و کرمانشاه بیشترین تعداد سفرها را به خود اختصاص داده‌اند.

اسنپ در گزارش خود عنوان کرده که بیش از ۶ میلیون نفر راننده با این شرکت همکاری می‌کنند که ۲۳۳ هزار راننده زنان هستند. مسافران اسنپ در سال گذشته ۵۲۳ میلیون ساعت را در اسنپ گذرانده‌اند و قریب به ۱۲ میلیارد کیلومتر با اسنپ مسافت طی شده است.

یکی از نکات جالب توجه گزارش “شایع‌ترین زمان‌ها برای جا گذاشتن وسیله در سفر” است. کاربران اسنپ در سال گذشته بین ساعت‌های ۲۳ تا ۳ بامداد و روزهای پنج‌شنبه، جمعه و شنبه، بیش از هر زمان دیگری وسایل خود را در تاکسی‌های اسنپ جا گذاشته‌اند.

در ادامه گزارش آمده است که میانگین درآمد ماهانه‌ی کاربران راننده‌ی تمام‌وقت اسنپ حدود ۱۹ میلیون تومان و رانندگان پاره‌وقت حدود ۸ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ بوده است. پردرآمدترین راننده اسنپ در تهران ۸۷۹۸ سفر را انجام داده و توانسته ۶۷۵ میلیون تومان درآمد از اسنپ کسب کند (ماهانه حدود ۵۶ میلیون تومان).

اسنپ‌باکس (سرویس پیک موتوری اسنپ) حدود ۲۸ میلیون نفر کاربر دارد و حدود ۸ میلیون از آنها در سال گذشته کاربر فعال بوده‌اند. این سرویس اسنپ بیش از یک میلیون راننده دارد.

اسنپ‌فود یکه‌تازی می‌کند

یکی از بخش‌های مهم این گزارش اسنپ مربوط به اسنپ‌فود است. اسنپ‌فود در ۱۷۰ شعر فعال است و بیش از ۲۰ میلیون کاربر دارد و در سال ۱۴۰۲ حدود هفت‌ونیم میلیون کاربر فعال بوده‌اند. برمبنای تصویر زیر، رستوران، نانوایی و شیرینی سه سرویس محبوب‌تر اسنپ‌فود در سال گذشته بوده‌اند.

پر خرج‌ترین کاربر اسنپ‌فود حدود ۲ میلیارد تومان در ۱۴۰۲ از این سرویس سفارش داده است! محبوب‌ترین غذاها در اسنپ‌فود کباب، پیتزا و ساندویچ بوده‌اند و سیب‌زمینی و نان سنگک کنجدی و لاته، محبوب‌ترین سفارش‌ها در دسته‌بندی‌های دیگر اسنپ‌فود بوده‌اند. ناوگان موتوری اسنپ‌فود که یکی از مزایای رقابتی آن است، ۳۶ هزار نفر راننده دارد.

براساس شواهد بازار و اطلاعاتی که در این گزارش آمده اسنپ‌فود بازیگر اصلی و یکه‌تاز بازار غذاست که شبکه‌ی رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها و ناوگان لجستیک آن و همچنین سرویس تامین مواد اولیه و ارایه غذاهای اقتصادی (سرویس اکو)، دیوارهای رقابت با آن را هرچه ضخیم‌تر و بلندقامت‌تر کرده است. افود از سوی گروه گلرنگ و فیدیلیو طی همکاری با روبیکا در حال رقابت با اسنپ‌فود هستند. دیجی‌کالا نیز در مواردی با سرویس‌های اسنپ‌فود رقابت دارد. اما ظاهرا تا این لحظه اسنپ‌فود فاصله بسیار بیشتری نسبت به رقبای خود دارد و هزینه رقابت با آن بسیار سنگین و بالاست.

۲۰ میلیون کاربر در سوپرمارکت اسنپ

در گزارش اسنپ ذکر شده سرویس خرید محصولات FMCG (تندمصرف) در سوپراپ اسنپ با رشد بالایی همراه بوده و این خدمت در ۱۲۷ شهر ایران به بیش از ۲۰ میلیون کاربر ارایه می‌شود. به گفته اسنپ سهم سرویس سوپرمارکت اسنپ از فروش آنلاین کالاهای سوپرمارکتی در این بازار ۶۴ درصد است و بیش از ۳۱۶ هزار تنوع کالایی در سوپرمارکت اسنپ وجود دارد. سوپرمارکت اسنپ در سال ۱۴۰۲ توانسته به رکورد بیش از هزار میلیارد تومان فروش ماهانه دست پیدا کند. تنقلات، لبنیات و بستنی و نوشیدنی محبوب‌ترین دسته‌بندی کالاها در سرویس سوپرمارکت اسنپ بوده‌اند. سوپرمارکتی در منطقه دولت تهران در یک ماه بیش از ۵ میلیارد تومان درآمد داشته و سوپرمارکت «صدرا» در یوسف‌آباد تهران به عنوان حرفه‌ای ترین فروشنده انتخاب شده است.

اسنپ‌پی سرویس رو به رشد اسنپ

در گزارش اسنپ اشاره شده که سرویس خرید اعتباری اسنپ‌پی این شرکت حدود ۳.۵ میلیون نفر کاربر دارد و میزان رشد مبلغ سفارش‌ها با اسنپ‌پی از سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲ رقم ۱۱۷۵ درصد رشد داشته است. گران‌ترین خرید سال با اعتبار اقساطی اسنپ‌پی حدود ۶۵ میلیون تومان بوده است. بیش از ۶۲۴ فروشگاه آنلاین پذیرنده اعتبار اقساطی اسنپ‌پی هستند و ساعت، طلا، کفش، ساعت‌هوشمند و گوشی‌موبایل، ۵ کالای دارای بیشترین جست‌وجو در اسنپ‌پی بوده‌اند.

مجید حسامی، مدیرعامل اسنپ‌پی در یادداشت خود در این گزارش تمرکز بر ارایه اعتبار اقساطی با مبالغ بالاتر و اقساط طولانی‌تر و نیز توسعه خرید حضوری را جز موارد مورد تمرکز سال ۱۴۰۳ این سرویس بیان کرده است. ۳ استان تهران، خراسان رضوی و البرز بیشترین کاربران اسنپ‌پی را به خود اختصاص داده‌اند.

در این بخش این موضوع که اسنپ‌پی برای تامین اعتبار، آیا با موسسه مالی یا بانکی همکاری دارد یا خیر اشاره نشده و صحبتی از میزان اعتبار پرداخت شده به کاربران نیز در میان نیست.

تورمی از جنس سفر

در قسمت مربوط به سفر، اسنپ‌تریپ سه میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر دارد و پر فروش‌ترین فصل سال ۱۴۰۲ آن زمستان بوده است. اضافه شدن امکان پرداخت اقساطی برای رزرو هتل و راه‌اندازی سرویس اجاره روزانه آپارتمان و ویلا از موارد مهم فعالیت این سرویس در سال گذشته بوده‌اند.


در بخش اسنپ‌تریپِ این گزارش، میانگین قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی در اسنپ‌تریپ ذکر شده. این اسلاید به وضوح نشان دهنده تورم در قیمت بلیت سفرهاست که انجام سفر را با چالش جدی مواجه کرده است. میانگین قیمت بلیت پروازهای داخلی یک میلیون و ۲۶۴ هزار تومان و پروازهای خارجی حدود ۶ میلیون تومان بوده است. البته پروازهای خارجی این روزها تا ۱۰ برابر این قیمت نیز مشاهده می‌شوند!

در بخش دیگری از این گزارش، میانگین قیمت یک شب اقامت در هتل داخلی و خارجی ذکر شده است. میانگین قیمت یک شب اقامت در هتل داخلی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ بوده است. این رقم برای هتل خارجی نزدیک به ۴ میلیون تومان بوده!

براساس گزارش، هتل‌های موجود در استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین پراکندگی را در اسنپ‌تریپ دارند.

اسنپ‌دکتر؛ ساختن مسیری نو با کفش‌های آهنی

براساس گزارش، سرویس اسنپ‌دکتر گروهِ اسنپ بیش از ۱۵ میلیون کاربر دارد و ۱.۲ میلیون نفر در سال ۱۴۰۲ در آن کاربر فعال بوده‌اند. محبوب‌ترین سرویس اسنپ‌دکتر با وجود محدودیت‌های گوناگون در عرصه اینترنتی دارو، سفارش آنلاین دارو بوده است که حتی داروهای کمیاب را در کوتاه‌ترین زمان از نزدیک‌ترین داروخانه‌ها به دست بیمار می‌رساند.

بیماری‌های مربوط به زنان و زایمان بیشترین درخواست مشاوره‌ی پزشکی را در اسنپ‌دکتر در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است.

 

برای دریافت فایل کامل گزارش عملکرد ۱۴۰۲ گروه اسنپ اینجا را کلیک کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

اسنپ

اسنپ همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت از اقدامات خود در این حوزه گزارش می‌دهد

اسنپ از سال‌های ابتدایی فعالیت خود تاکنون با شعار «راحتی برای همه» تلاش کرده است در راستای بهبود کیفیت خدمات برای تمام اقشار جامعه، از جمله افراد دارای معلولیت، قدم…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم