شرکت «اوپنایآی» (OpenAI) به تازگی از قابلیتی رونمایی کرده که به توسعهدهندگان اجازه میدهد اپلیکیشنهای خود را مستقیما به ChatGPT متصل کنند. در همین راستا، اسپاتیفای به عنوان یکی از اولین شرکتها، سرویس خود را با این هوش مصنوعی ادغام کرده و به کاربران اجازه میدهد تا تجربهای کاملا جدید از کشف و مدیریت موسیقی داشته باشند.
این ادغام به کاربران امکان میدهد تا با دستورات متنی ساده، از ChatGPT بخواهند پلیلیست بسازد، آهنگهای جدید پیشنهاد دهد و حتی پخش موسیقی را کنترل کند.
ساخت پلیلیستهای هوشمند اسپاتیفای با یک دستور ساده
فرایند استفاده از این قابلیت جدید بسیار ساده است. کافی است در یک درخواست از ChatGPT، نام اسپاتیفای را ذکر کنید. در این حالت، گزینهای برای اتصال اکانت اسپاتیفای شما نمایش داده میشود. با تایید این اتصال، هوش مصنوعی به دادههای شما مانند آهنگهای لایکشده و سابقه شنیداری دسترسی پیدا میکند تا بتواند پیشنهادهای دقیقتر و شخصیسازیشدهتری ارایه دهد.
کاربران میتوانند با جزییات دقیق، درخواستهای خود را مطرح کنند. برای مثال، میتوانید یک پلیلیست برای یک موقعیت خاص (مانند ورزش یا رانندگی در جاده) با یک حس و حال مشخص و با حضور هنرمندان مورد علاقهتان درخواست کنید. در یک نمونه آزمایشی، از ChatGPT خواسته شد یک پلیلیست برای پیادهروی با سگ بسازد که در عنوان تمام آهنگهای آن کلمه «Dog» وجود داشته باشد و نتیجه، یک پلیلیست خلاقانه و دقیق بود.
نگرانیهای حریم خصوصی و شفافیت اسپاتیفای
مانند هر ادغام دیگری که با دادههای شخصی سروکار دارد، در اینجا نیز مسایل مربوط به حریم خصوصی اهمیت دارد. با اتصال اکانت خود، شما اطلاعاتی مانند سابقه شنیداری، لیست دنبالشوندگان، آدرس IP و موقعیت مکانی تقریبی خود را با ChatGPT به اشتراک میگذارید. هرچند این اتصال در هر زمانی قابل لغو است.
با این حال، اسپاتیفای در یک پست وبلاگی به طور شفاف اعلام کرده است که محتوای هنرمندان و تولیدکنندگان (مانند موسیقی و پادکستها) را برای اهداف آموزشی در اختیار اوپنایآی قرار نمیدهد و از این دادهها محافظت میکند.
این قابلیت جدید به زبان انگلیسی در ۱۴۵ کشور و برای تمام کاربران ChatGPT (رایگان، پلاس و پرو) و همچنین تمام کاربران اسپاتیفای (رایگان و پرمیوم) در دسترس است. علاوه بر اسپاتیفای، شرکتهای دیگری مانند Booking.com، Canva و Coursera نیز به ChatGPT متصل شدهاند.