«سیدجعفر تشکری هاشمی»، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، با انتقاد شدید از راهاندازی تاکسی اینترنتی شهرداری در قالب سامانه «شهرزاد»، اعلام کرد که این اقدام بدون مصوبه شورا انجام شده و شهرداری باید از ورود به عرصه تصدیگری پرهیز کند.
او در گفتگو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد که شورای شهر بارها اعلام کرده است مدل سنتی تاکسیرانی و جستجوی سرگردان رانندگان برای مسافر دیگر کارآمد نیست و شهرداری باید از فناوریهای نو استفاده کند. تشکری هاشمی افزود: «اما این بهمعنای ورود شهرداری به تصدیگری نیست.»
مخالفت شورا با تصدیگری شهرداری و تاکسی شهرزاد
رییس کمیسیون حمل و نقل شورا تصریح کرد که مصوبه قبلی این نهاد، ناظر بر ایجاد یک بستر تاکسی آنلاین با مشارکت بخش خصوصی بوده است، نه اینکه شهرداری خود وارد عرصه اجرا شود. او گفت: «شاهد آن هستیم که سامانه شهرزاد وارد عرصه اجرا شده و خدمات ارایه میکند، در حالی که در مصوبه شورا تصریح شده بود که شهرداری باید از ظرفیت نهادهای خصوصی استفاده کند.»
وی افزود که گردش مالی این سامانه با ابهامات و اشکالات متعددی روبهروست، زیرا رانندگان تاکسی کارمند شهرداری نیستند که حساب و کتاب مالی آنها به شهرداری بازگردد.
ابهامات اجرایی و مالی در سامانه شهرزاد
تشکری هاشمی به فرایند مبهم راهاندازی این نرمافزار نیز اشاره کرد و گفت: «در حالیکه تا دو یا سه هفته پیش اعلام میشد هنوز پیمانکار انتخاب نشده، ناگهان گفته شد نرمافزار اجرا شده و ۵۰۰۰ نفر هم آن را تست کردهاند. این موضوع برای ما بسیار مبهم و محل سوال است.»
او با بیان اینکه شهرداری نباید جای مردم، رانندگان و شرکتهای استارتاپی را بگیرد، اظهار داشت: «در حالیکه ادعا میشود از شرکتهای دانشبنیان حمایت میشود، در عمل با در اختیار گرفتن فضاهای شهری، به سد راه فعالیتهای بخش خصوصی تبدیل شدهاند.»
تاکید بر لزوم واگذاری پروژه به بخش خصوصی
این عضو شورای شهر تهران با استناد به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم ورود نهادهای حاکمیتی به کارهایی که بخش خصوصی توان انجام آن را دارد، گفت: «این پروژه باید به بخش خصوصی واگذار شود. شورا هنوز هیچ مصوبهای برای این نرمافزار نداشته است.»
او معتقد است که شهرداری در این زمینه موفق نخواهد بود، زیرا ساختار چنین پروژههایی باید با مشارکت بخش خصوصی شکل بگیرد تا پایداری و موفقیت آن تضمین شود. تشکری هاشمی همچنین ادعای پیشبرد طرح با ۱۰ درصد کاربران را غیرقابل قبول خواند و تاکید کرد که این سامانه باید ظرفیت پوششدهی تمام ۸۰ هزار تاکسی تهران و سرویسدهی کامل به شهروندان را داشته باشد.
وی در پایان اعلام کرد که کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا پیگیر این موضوع بوده و تذکرات لازم را به شهرداری داده است.
دیدگاهتان را بنویسید