اوبر گزینه پرداخت نقدی را گسترش می‌دهد؛ رانندگان نگران امنیت خود هستند

شرکت «اوبر» گزینه پرداخت نقدی را در شهرهای بیشتری فعال کرده است. این اقدام که برای جذب مشتریان فاقد حساب بانکی انجام شده، نگرانی رانندگان را از بابت افزایش خطر سرقت و مشکلات جانبی به همراه داشته است.

اوبر که موفقیت خود را مدیون مدل پرداخت بدون پول نقد بود، در حال گسترش قابلیتی است که به مسافران اجازه می‌دهد هزینه سفر را به صورت نقدی پرداخت کنند. این ویژگی که در هفته‌های اخیر در ده‌ها شهر بزرگ آمریکا از جمله لس‌آنجلس و سن‌دیگو فعال شده، با هدف دسترسی به مشتریان فاقد حساب بانکی یا کارت اعتباری صورت گرفته، اما نگرانی‌های جدی را در میان رانندگان برانگیخته است.

رانندگان می‌گویند اگرچه این هدف ارزشمند است، اما حمل پول نقد می‌تواند آنها را به اهداف جذابی برای سارقان تبدیل کرده و دردسرهای جدیدی برای‌شان ایجاد کند.

نگرانی‌های امنیتی؛ رانندگان اوبر در معرض خطر سرقت

مهم‌ترین دغدغه رانندگان، امنیت شخصی است. آنها نگرانند که با مشخص شدن اینکه پول نقد حمل می‌کنند، مانند رانندگان تاکسی‌های سنتی، در معرض خطر سرقت قرار گیرند. «سرجیو آودیان» (Sergio Avedian)، یکی از رانندگان اوبر و فعال حقوق رانندگان، می‌گوید: «حالا یک هدف روی سر ما قرار گرفته است.»

این نگرانی بی‌اساس نیست. در سال ۲۰۱۶ که اوبر پرداخت نقدی را در برزیل فعال کرد، تحلیل داده‌های جنایی در سال ۲۰۱۷ نشان‌دهنده افزایش چشمگیر سرقت از رانندگان اوبر در سائوپائولو بود. رانندگان، به خصوص زنانی که در شیفت شب کار می‌کنند، احساس خطر بیشتری کرده و می‌گویند اطلاع مسافر از وجود پول نقد در خودرو «ترسناک» است.

راهکارهای اوبر برای مدیریت پرداخت نقدی

اوبر اعلام کرده است که ایمنی «اولویت اصلی» این شرکت است و برای کاهش خطرات، راهکارهایی را در نظر گرفته است. مسافرانی که قصد پرداخت نقدی دارند، باید هویت خود را از طریق فرایندی شامل بررسی پایگاه‌های داده شخص ثالث و بارگذاری مدرک شناسایی دولتی تایید کنند. همچنین، تنها رانندگانی که سابقه بازخورد مثبت دارند، می‌توانند پیشنهاد سفرهای نقدی را بپذیرند.

علاوه بر این، رانندگان می‌توانند به طور کامل از پذیرش سفرهای نقدی انصراف دهند. برای حل مشکل پول خرد، اگر راننده نتواند باقی‌مانده پول مسافر را پرداخت کند، اوبر معادل آن را به عنوان اعتبار به حساب مسافر برای سفر بعدی واریز می‌کند. سهم اوبر از کرایه نیز به طور خودکار از درآمدهای آتی راننده کسر می‌شود.

تجربیات متفاوت و احتمال کلاهبرداری

با وجود این تدابیر، برخی رانندگان تجربیات ناخوشایندی داشته‌اند. «مت کارتال» (Matt Kartal)، راننده‌ای با ۹ سال سابقه در سینسیناتی، می‌گوید با اینکه بیشتر سفرهای نقدی‌اش بدون مشکل بوده، اما یک بار مسافری بدون پرداخت کرایه از خودرو پیاده شده است. او برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، هنگام پذیرش سفر نقدی، قابلیت ضبط صدای اپلیکیشن را فعال کرده و در ابتدا و انتهای سفر، مبلغ کرایه و لزوم پرداخت نقدی را به مسافر یادآوری می‌کند.

رانندگان نگرانند که این سیستم، راه را برای کلاهبرداری باز کند، مشابه آنچه در مورد بازپرداخت‌های جعلی در سرویس‌های تحویل غذا رخ می‌دهد، و امیدوارند اوبر برای مقابله با این مشکلات، اقدامات مناسبی را در نظر بگیرد.

 

منبع

مطالب بیشتر

دیدگاه‌تان را بنویسید