در حالی که سال ۲۰۲۵ به روزهای پایانی خود نزدیک میشود، تولیدکنندگان محتوا سالی پربار را پشت سر گذاشتند و شاید لازم باشد برای این موضوع، یک پیام تشکر برای «فرناندو فرناندز» (Fernando Fernández)، مدیرعامل شرکت یونیلیور، ارسال کنند. در ماه مارس، فرناندز از استراتژی جدیدی پرده برداشت که بر اساس آن، این غول کالاهای مصرفی قصد دارد تعداد اینفلوئنسرهای طرف قرارداد خود را نسبت به گذشته ۲۰ برابر کند.
مالک برندهای مشهوری مانند «داو» (Dove)، «هلمنز» (Hellmann’s) و «وازلین» (Vaseline) اعلام کرده است که نیمی از بودجه تبلیغاتی خود را به شبکههای اجتماعی اختصاص میدهد؛ رقمی که پیش از این تنها ۳۰ درصد بود. این تصمیم به یک رویداد محرک در فضای «اینفلوئنسر مارکتینگ» تبدیل شده است.
تورم قیمتها در بازار اینفلوئنسر مارکتینگ
«روبن شرورز» (Ruben Schreurs)، رییس اجرایی شرکت مشاوره بازاریابی «ابیکیویتی» (Ebiquity)، معتقد است که تعهد یونیلیور به گسترش فهرست اینفلوئنسرهای خود، منجر به افزایش قدرت چانهزنی تولیدکنندگان محتوا شده است. او میگوید: «این اقدام ناگزیر به تورم قیمتها و ورود موج جدیدی از بازیگران برای بهرهبرداری از این فرصت طلایی ختم میشود.»
بر اساس آخرین گزارشها، فرناندز تایید کرده است که این شرکت در حال حاضر با نزدیک به ۳۰۰ هزار اینفلوئنسر در سراسر جهان همکاری میکند. این هدفگذاری سطح بالا، سایر تبلیغدهندگان را نیز ترغیب کرده است تا در استراتژیهای خود بازنگری کرده و بودجههایشان را افزایش دهند.
یونیلیور، جادهصافکن برندهای بزرگ جهان
تجربه نشان داده است که وقتی شرکتی در ابعاد یونیلیور حرکتی انجام میدهد، بقیه نیز از آن پیروی میکنند. «سارا منسفیلد» (Sarah Mansfield)، مشاور بازاریابی که تا سال ۲۰۲۴ معاون رسانه جهانی یونیلیور بود، میگوید: «اگر یونیلیور در حال اجرای این استراتژی است، حتما دلیلی پشت آن وجود دارد و همین موضوع باعث ایجاد شتاب در کل صنعت شده است.»
در فصل گزارشهای مالی اخیر، مدیران بسیاری از برندهای مطرح نظیر «جنرال میلز» (General Mills)، «ویکتوریا سیکرت» (Victoria’s Secret) و «گپ» (Gap) از برنامههای خود برای افزایش بودجه اینفلوئنسر مارکتینگ پرده برداشتهاند. برای مثال، مدیرعامل خردهفروشی آنلاین «اسوس» (Asos) اعلام کرده است که استفاده از اینفلوئنسرها و جوامع آنلاین، تغییری بزرگ در پلتفرم آنها ایجاد خواهد کرد.
تضاد در درآمدها: شکاف میان اینفلوئنسرهای بزرگ و کوچک
با وجود این «تب طلا»، همه تولیدکنندگان محتوا به یک اندازه سود نمیبرند. آمارها نشان میدهد که تورم قیمتها بیشتر در بخش «ماکرو اینفلوئنسرها» (Macro Influencers) یا همان افرادی که بیش از ۱۰۰ هزار دنبالکننده دارند، دیده میشود. این افراد بلافاصله پس از شنیدن اخبار مربوط به افزایش بودجه برندهای بزرگی چون یونیلیور، نرخهای خود را افزایش دادهاند.
از سوی دیگر، اشباع بازار در بخش محتوای تولید شده توسط کاربر یا «یوجیسی» (UGC) باعث شده است که میانگین درآمد در برخی بخشها کاهش یابد. گزارشها نشان میدهد که تعداد تولیدکنندگان محتوای UGC در سال ۲۰۲۴ حدود ۹۳ درصد رشد داشته که این افزایش عرضه، میانگین هزینه هر همکاری را از ۲۱۴ دلار به ۲۰۲ دلار در سال ۲۰۲۵ کاهش داده است.
در نهایت، «الن تاپلی» (Ellen Topley)، مدیر بخش مشاوره برند در آژانس CAA، معتقد است که حرکت یونیلیور یک پاسخ استراتژیک به دنیای رسانهای تکهتکه شده است؛ جایی که کانالهای سنتی در حال شکست خوردن از پلتفرمهای الگوریتممحوری هستند که تعاملات بسیار هدفمندی را ارایه میدهند.