این دور از سرمایهگذاری به رهبری مشترک غول فناوری چینی، «تنسنت» (Tencent)، و شرکت سرمایهگذاری مستقر در نیویورک و لندن، «ویآر کپیتال» (VR Capital)، و با مشارکت شرکت آمریکایی «فینسایت ونچرز» (FinSight Ventures) انجام شد.
این سرمایهگذاری که تماما به صورت سهام بوده، ارزش پس از سرمایهگذاری این استارتاپ مستقر در تاشکند را به حدود ۱.۵ میلیارد دلار رسانده است.
این رقم نشاندهنده یک جهش نزدیک به ۳۰ درصدی نسبت به ارزش ۱.۱۶ میلیارد دلاری این شرکت در مارس سال گذشته است، زمانی که برای اولین بار به جایگاه یونیکورن دست یافت.
«اوزوم» که در سال ۲۰۲۲ تاسیس شد، فعالیت خود را با یک بازارگاه تجارت الکترونیک به نام «اوزوم مارکت» (Uzum Market) در ازبکستان آغاز کرد. پس از موفقیت اولیه، این شرکت با ارایه کارتهای بانکی وارد حوزه فینتک شد و سپس فعالیت خود را با سرویس تحویل سریع غذا به نام «اوزوم تزکور» (Uzum Tezkor) گسترش داد.
در حال حاضر، «اوزوم» بیش از ۱۷ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که تقریبا نیمی از جمعیت بزرگسال ازبکستان و حدود دو سوم کل کاربران تلفن هوشمند در این کشور را تشکیل میدهد. این پلتفرم همچنین میزبان ۱۶ هزار فروشنده است. تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۵، ارزش ناخالص کالای فروخته شده (GMV) این استارتاپ به ۲۵۰ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۵ برابر رشد داشته است.
بازوی بانکداری دیجیتال این شرکت، «اوزوم بانک» (Uzum Bank)، سال گذشته یک کارت نقدی با برند مشترک «ویزا» (Visa) و با سقف اعتباری از پیش تایید شده عرضه کرد. این محصول تاکنون ۲ میلیون کارت صادر کرده و پیشبینی میشود تا پایان سال به بیش از ۵ میلیون کارت برسد. همچنین، کسبوکار وامدهی بدون وثیقه «اوزوم» در سهماهه اول سال ۲۰۲۵ به حجم ۲۰۰ میلیون دلار رسید که ۳.۴ برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. این استارتاپ در سال ۲۰۲۴ درآمد خالص ۱۵۰ میلیون دلاری را ثبت کرد که نشاندهنده جهشی ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل است.
«جسور جومایف» (Djasur Djumaev)، بنیانگذار و مدیرعامل «اوزوم»، موفقیت این شرکت را ترکیبی از دانش عمیق محلی و اجرای منظم میداند. او معتقد است که درک فرهنگ، رفتار مصرفکننده و محیط کسبوکار ازبکستان، و ترکیب آن با تخصص فنی و عملیاتی شرکتهای جهانی، کلید ساخت یک تجارت مقیاسپذیر و پایدار بوده است. این شرکت زیرساختهای فیزیکی و دیجیتال خود را از صفر ساخت که شامل ظرفیت لجستیکی با بیش از ۱۱۲ هزار متر مربع فضا و بیش از ۱۵۰۰ نقطه تحویل در سراسر کشور میشود تا تحویل روز بعد را ممکن سازد.
«اوزوم» قصد دارد با معرفی محصولات سپردهگذاری و تسهیلات اعتباری بلندمدت، تجارت فینتک خود را گسترش دهد. این شرکت همچنین در نظر دارد با باز کردن بازارگاه خود به روی فروشندگان بینالمللی، ابتدا از چین و ترکیه در سپتامبر امسال، فعالیتهای فرامرزی خود را آغاز کند.
با نگاهی به آینده، «اوزوم» قصد دارد در نیمه اول سال ۲۰۲۶ در یک دور سرمایهگذاری سری B مبلغی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار جذب کند و در میانمدت برای عرضه عمومی سهام (IPO) آماده شود.